maandag 13 december 2010

19= Het cadeau van Silvia

HOOFDSTUK 19

Vandaag is het 24 November 2010.
Alhoewel het lijkt dat er alleen maar kommer en kwel uit voort gekomen is, wil ik toch graag met je delen dat ik wel degelijk ook iets heel bijzonders van Silvia heb mee gekregen.
Ik noem het inmiddels het cadeau van Silvia.
Ik mocht mijn cadeau van Silvia ontvangen in de 4 maanden in 2001 dat Silvia bij ons in huis logeerde van maandag tot en met donderdag.
Het gebeurde een keertje nadat ze zo,n 6 weken bij ons was dat we in de avond met een groepje mensen bijeen zaten om koffie te drinken in de woonkamer.
Jos en ik zaten met Silvia en Peter en Heleen die er toevallig waren, onze vriendin Maria met haar gebroken schouder en een van mijn zussen, die mij het hele weekend al had geholpen met de computer.
Om namelijk van het gulden tijdperk over te stappen naar het euro tijdperk moest ik een nieuw boekhoud systeem aanschaffen, en daar had ze mij mee geholpen.
Maar doordat ze me 2 dagen had geholpen kreeg ze ook inzicht in de administratie en de verwerking van alle gegevens.
Mijn zus gaf aan dat ze andere keuzes zou maken in het boekhoud programma, en dat zij dat allemaal veel sneller kon doen, en dus bood ze me aan om mijn administratie te gaan voeren.
Ik ervoer echter een aanval op mijn manier van werken en reageerde nukkig en ging met mijn armen over elkaar zitten luisteren op de bank. Vervolgens gaf ik na de koffie aan dat ik vroeg naar bed wilde, en dus liet ik het gezelschap in de kamer met Jos achter.
De volgende ochtend vroeg Silvia mij of ze me iets mocht meegeven!
Ze wilde me iets laten zien, boy o boy wat een les was dat sinds die tijd.
Ze ging voor me zitten op de bank waar ik die avond ervoor had gezeten, en vroeg mij om op een afstand te kijken.
Silvia voerde toen een one woman show op waarin ik een spiegel voorgehouden kreeg.
"ik'zat in de bank en ging met de armen over elkaar zitten nadat Silvia de woorden van mijn zus had uitgesproken. Vervolgens draaide "ik"me met de rug naar het gezelschap, en zag hoe Silvia mij nadeed in het zogenaamd negeren van het gezelschap. "Ik"begon zelfs een tijdschrift te lezen tijdens het groepsgesprek, mijn mond strak te trekken, en vervolgens liet ze me zien dat ik voor het eerst in de geschiedenis zolang als ze me kende dat ik als eerste naar bed vertrok.
Voor Silvia was dat een onbekend fenomeen, want ik ben bijna altijd als laatste nog op.
Toen vroeg ze me of ik een andere mogelijkheid wilde zien, hoe het ook zou kunnen.
Weer kwamen de opmerkingen over de administratie zogenaamd uit de mond van mijn zus, maar nu speelde ze mij waarin ik mijn zus bedankte voor al het werk wat ze in het weekend had verricht. Ook bedankte "ik"haar voor alle goede tips en adviezen, en "ik"zou de tips en adviezen later graag ter harte nemen als het tijdstip ervoor zou aanbreken.
Toen speelde ze dat mijn zus zich erg tevreden voelde en ik dus niet vroeg naar bed hoefde te verdwijnen.
Toen vroeg ze aan mij of ik het verschil had gemerkt, en of ik zag wat Silvia had gedaan?
Ja natuurlijk was dat voor me duidelijk, ik had mijn zus erkenning gegeven voor haar inzet en voor haar idee, maar met vriendelijke en tactische woorden had ik haar duidelijk gemaakt dmv het toneelspel van Silvia dat ik toch uiteindelijk de keuze zlef maak.
Een prachtige ervaring voor me die ik later nog vele vele maken heb mogen toepassen. Ik heb dit voorbeeld ook aan de Inspectie Volksgezondheid en aan de rechters van het tuchtcollege en ook aan de Rechter Commissaris verteld ter voorbereiding van alle rechtzaken.
Want Silvia gaf me namelijk aan dat ze deze tactiek had gebruikt toen de huisarts samen met haar vroegere vriend (ik dacht dat dit Gijs de lange was) in Amsterdam op de stoep stond.
Gijs begon het koffer van Silvia op de slaapkamer in te pakken, terwijl de huisarts haar trachtte over te halen toch naar het ziekenhuis te gaan.
Silvia heeft beide mannen bedankt voor hun bezorgdheid, ze waardeerde dit echt, en zou als de tijd ervoor was gekomen hun adviezen ter harte nemen en er iets mee doen.
Beide heren stonden met een korte tijd weer op de stoep, en Silvia trok haar eigen plan.
In feite kan ieder van ons deze tactiek toepassen in vele verschillende situaties, want hoe vaak krijgen we niet ongewild zogenaamd advies, waar je niet op zit te wachten.
Op deze manier kun je dus jezelf en de ander met een zachte hand toch iets duidelijk maken. Probeer maar eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten